Blockchain werd vroeger geassocieerd met criminaliteit en een hoog energieverbruik, maar de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool van Utrecht bewijzen dat het ook anders kan. Deze Nederlandse hogescholen gaan komend studiejaar verder met hun blockchain-gerichte cursussen, zo blijkt uit een blogartikel van uitgeverij Noordhoff.
Pieter Leek, docent en coördinator van de blockchain minor aan de Hogeschool van Amsterdam, Bernhard van der Biessen van de Hogeschool van Utrecht en Maarten de Borst, co-auteur van het boek “Bouwen aan digitaal vertrouwen”, werden geïnterviewd voor het artikel. Leek vertelde dat er veel aspecten bij blockchain komen kijken en dat het tot verrassende projecten leidt. Studenten leren over budgetbeheer, omdat elke transactie kosten met zich meebrengt. Privacy en ethiek worden ook benadrukt, omdat deelnemers moeten nadenken over welke informatie wel en niet op de blockchain moet worden gezet. Ook juridische aspecten worden niet over het hoofd gezien.
Hogeschool Amsterdam loopt voorop
Op dit moment ontwikkelen studenten van de Hogeschool van Amsterdam een systeem om festivaltokens te koppelen aan de blockchain. Hierdoor kunnen tokenaankopen via een app worden gedaan. Sommige projecten zijn zo succesvol dat ze in het volgende semester door andere studenten worden voortgezet, zoals een blockchainproject dat de herkomst van wol traceert. Elk individueel project duurt ongeveer zes maanden om te voltooien.
Praktische cryptotechnologieprojecten in de praktijk
Hogeschool Utrecht (HU) heeft een unieke aanpak voor hun projecten. Deze projecten zijn zeer praktisch en omvatten samenwerkingen met bedrijven zoals Rabobank of Quantoz.Ze hebben bijvoorbeeld samengewerkt met Rijkswaterstaat om een identificatiesysteem voor materialen te ontwikkelen. De betrokkenheid van dergelijke klanten benadrukt de relevantie van crypto en blockchain in de wereld van vandaag. Volgens van der Biessen zijn de zorgen over criminaliteit en energieverbruik ongegrond.
Maarten de Borst, co-auteur van het boek “Digital Trust,” biedt gratis exemplaren aan docenten aan. De auteurs gaan ook in gesprek met onderwijsinstellingen om input van docenten te verzamelen voor toekomstige edities. Dit is nodig omdat de blockchainindustrie zich snel ontwikkelt en de auteurs willen voorkomen dat hun werk verouderde informatie bevat.